diumenge, 23 d’octubre del 2016

Intel·ligències múltiples (IM)

Quan els nens i les nenes comencen a anar a l’escola, probablement ja tenen establertes unes maneres d’aprenentatge més relacionades amb unes intel·ligències que amb altres. És cert, que cada nen i nena té les vuit intel·ligències i les pot desenvolupar totes fins a assolir un bon nivell de competència. 

A continuació us deixo una taula sobre l'aprenentatge de les IM extreta del XTEC, on hi he afegit exemples per a que els alumnes reforcin aquestes capacitats fent ús de la tecnologia:

INTEL·LIGÈNCIA
PENSEN
ELS AGRADA
ACTIVITATS  A FER
MATERIALS A UTILITZAR

LÒGICO-MATEMÀTICA
 
Sensibilitat als patrons lògics o numèric. Capacitat per a mantenir llargues cadenes de raonament.


Raonant

Calcular, utilitzar el raonament, preguntar, resoldre enigmes lògics, experimentar, etc.

Càlculs mentals, jocs amb números, problemes d’ingeni, resolució de problemes, etc.

Jocs matemàtics,  calculadores, etc. 

Per exemple:
jClic 

MUSICAL
 
Capacita de produir i apreciar ritmes, tons i timbres; valoració de les formes d’expressió musical.

Mitjançant ritmes i melodies

Expressar-se amb ritmes i melodies, cantar, xiular, entonar melodies, portar el ritme amb els peus o les mans, escoltar, etc.

Assistir a concerts, Tocar instruments musicals, cantar acompanyats, escoltar música, etc.

Cançons, Instruments musicals, cintes de música, CD, gravadores, etc. 

Per exemple: Audacity i Voki,

CINÈTICO-CORPORAL
 
Capacitat de controlar els moviments corporals i de manipular objectes amb habilitat.

Mitjançant sensacions somàtiques.

Utilitzar les sensacions corporals, córrer, ballar, saltar, tocar, gesticular, construir, etc.

Jocs de rol, esports i jocs físics, experiències tàctils, manuals, teatre dansa, moviment, exercicis de relaxació, etc.

Equipament esportiu, materials i experiències tàctils, estris per a construir, argila, fang, etc.

Per exemple:  
Ninus i Wii.
 

LINGÜÍSTICA
 
Capacitat de processar amb rapidesa missatges lingüístics, ordenar paraules i donar sentit esplèndid als missatges.  

En paraules.

Llegir, escriure, explicar històries, els jocs de paraules
Pensar amb paraules, etc.

Jocs de paraules, narració de contes, lectures orals, fer diàlegs escriure diaris, escriure històries, fer debats, etc.

 Llibres, màquines d’escriure, ordinadors, gravadores, etc..

Per exemple:
Google Drive, Calameo, Audacity i Voki.

VISUAL-ESPACIAL
 
Capacitat de percebre amb precisió el món visual-espacial i d’introduir canvis en les percepcions inicials.

En imatges.

Pensar en imatges, dibuixar, dissenyar, visualitzar, guixar, etc

Vídeo, activitats artístiques, jocs d’imaginació, pel·lícules, diapositives, il·lustracions, etc.

Materials d’art, gràfics, mapes, càmeres fotogràfiques, biblioteca d’imatges, vídeo, diapositives, etc.

Per exemple: Google Maps i Presentacions de Google Drive.


NATURALISTA
 
Atracció i sensibilitat pel món natural. Capacitat d’identificació del llenguatge natural. Capacitat per a descriure les relacions entre les diferents espècies.   

Mitjançant la natura i les formes naturals.

Utilitzar el raonament inductiu-deductiu per a experimentar, manipular, investigar, jugar amb mascotes, la jardineria, criar animals, cuidar plantes, etc.


Experiments i anàlisi d’investigacions, tasques que exigeixin observar, tenir accés a la natura, oportunitats per a relacionar-se amb els animals, etc.

Instruments per a investigar ( lupa, microscopi, binocles, etc)objectes del món natural per a observar i analitzar, etc 

Per exemple: Google Maps

INTRAPERSONAL
 
Capacitat d’autoestima i automotivació. Accés a la pròpia vida interior i capacitat de distingir les emocions; consciència dels punts forts i dèbils propis.


En relació a les seves necessitats, sentiments i objectius.

L’autorreflexió, fixar-se unes fites, meditar, somniar, planificar, etc.

Instrucció individualitzada, aprenentatge metacognitiu, activitats d’autoestima, projectes propis, decisions, etc.

Redacció de diaris i projectes individuals, llocs secrets, soledat, etc.

Per exemple: Documents de Google Drive.
 

INTERPERSONAL
 
Capacitat de percebre i comprendre a les altres persones. Discernir i respondre adequadament als estats d’ànim, els temperaments, les motivacions i els desitjos dels demés. 


Transmeten idees a altres persones.

Intercanviar idees amb els altres, dirigir, organitzar, relacionar-se, liderar, manipular, mediar, assistir a festes, etc.

Aprenentatge cooperatiu, tutoria d’iguals, participació en activitats de la comunitat, etc.

Jocs de taula, materials i vestuari pel teatre i la dramatització, jocs en grup, clubs, etc.

Per exemple: Wii, Ninus i PDI.

Quines aplicacions didàctiques i metodològiques tenen les PDI per als professors o per ensenyar als nens/es d'Educació Infantil?
Utilitzant a l’ensenyament aquesta metodologia de les Intel·ligències Múltiples podrem destacar els punts forts dels nostres alumnes, ja que aquest ens atenuaran els buits o les mancances; ajudaran als alumnes a aprendre i desenvolupar-se mitjançant les interaccions amb les activitats i amb casos del dia a dia; afavoriran les relacions amb els seus iguals; utilitzaran materials, estratègies i activitats que serveixin per a tots els nostres alumnes; fer més protagonistes als alumnes en el procés d’ensenyament-aprenentatge; fent que provoqui una part més activa en l’avaluació, considerant l’avaluació i l’aprenentatge com un procés unificat, amb la finalitat d’afavorir el desenvolupament de les habilitats del pensament i la seva aplicació al currículum i a la vida real dels nostres alumnes. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada