Quan els nens i les nenes comencen a anar a l’escola, probablement ja tenen establertes unes maneres d’aprenentatge
més relacionades amb unes intel·ligències que amb altres. És cert, que cada nen i nena té les
vuit intel·ligències i les pot desenvolupar totes fins a assolir un bon nivell
de competència.
A continuació us deixo una taula sobre l'aprenentatge de les IM extreta del XTEC, on hi he afegit exemples per a que els alumnes reforcin aquestes capacitats fent ús de la tecnologia:
INTEL·LIGÈNCIA
|
PENSEN
|
ELS AGRADA
|
ACTIVITATS A FER
|
MATERIALS A
UTILITZAR
|
LÒGICO-MATEMÀTICA
Sensibilitat als patrons lògics o numèric. Capacitat
per a mantenir llargues cadenes de raonament.
|
Raonant |
Calcular, utilitzar el raonament, preguntar, resoldre enigmes lògics, experimentar, etc. |
Càlculs mentals, jocs amb números, problemes d’ingeni, resolució de problemes, etc. |
Jocs matemàtics, calculadores, etc. Per exemple: jClic |
MUSICAL
Capacita de produir i apreciar ritmes, tons i timbres;
valoració de les formes d’expressió musical.
|
Mitjançant ritmes i melodies |
Expressar-se amb ritmes i melodies, cantar, xiular, entonar melodies, portar el ritme amb els peus o les mans, escoltar, etc. |
Assistir a concerts, Tocar instruments musicals, cantar acompanyats, escoltar música, etc. |
Cançons, Instruments musicals, cintes de música, CD, gravadores, etc. Per exemple: Audacity i Voki, |
CINÈTICO-CORPORAL
Capacitat de controlar els moviments corporals i de
manipular objectes amb habilitat.
|
Mitjançant sensacions somàtiques. |
Utilitzar les sensacions corporals, córrer, ballar, saltar, tocar, gesticular, construir, etc. |
Jocs de rol, esports i jocs físics, experiències tàctils, manuals, teatre dansa, moviment, exercicis de relaxació, etc. |
Equipament esportiu, materials i experiències tàctils, estris per a construir, argila, fang, etc. Per exemple: Ninus i Wii. |
LINGÜÍSTICA
Capacitat de processar amb rapidesa missatges
lingüístics, ordenar paraules i donar sentit esplèndid als missatges.
|
En paraules. |
Llegir, escriure, explicar històries, els jocs de paraules
Pensar amb paraules, etc.
|
Jocs de paraules, narració de contes, lectures orals, fer diàlegs escriure diaris, escriure històries, fer debats, etc. |
Llibres, màquines d’escriure, ordinadors, gravadores, etc.. Per exemple: Google Drive, Calameo, Audacity i Voki. |
VISUAL-ESPACIAL
Capacitat de percebre amb precisió el món
visual-espacial i d’introduir canvis en les percepcions inicials.
|
En imatges. |
Pensar en imatges, dibuixar, dissenyar, visualitzar, guixar, etc |
Vídeo, activitats artístiques, jocs d’imaginació, pel·lícules, diapositives, il·lustracions, etc. |
Materials d’art, gràfics, mapes, càmeres fotogràfiques, biblioteca d’imatges, vídeo, diapositives, etc. Per exemple: Google Maps i Presentacions de Google Drive. |
NATURALISTA
Atracció i sensibilitat pel món natural. Capacitat
d’identificació del llenguatge natural. Capacitat per a descriure les
relacions entre les diferents espècies.
|
Mitjançant la natura i les formes naturals. |
Utilitzar el raonament inductiu-deductiu per a experimentar, manipular, investigar, jugar amb mascotes, la jardineria, criar animals, cuidar plantes, etc. |
Experiments i anàlisi d’investigacions, tasques que exigeixin observar, tenir accés a la natura, oportunitats per a relacionar-se amb els animals, etc. |
Instruments per a investigar ( lupa, microscopi, binocles, etc)objectes del món natural per a observar i analitzar, etc Per exemple: Google Maps |
INTRAPERSONAL
Capacitat d’autoestima i automotivació. Accés a la
pròpia vida interior i capacitat de distingir les emocions; consciència dels
punts forts i dèbils propis.
|
En relació a les seves necessitats, sentiments i objectius. |
L’autorreflexió, fixar-se unes fites, meditar, somniar, planificar, etc. |
Instrucció individualitzada, aprenentatge metacognitiu, activitats d’autoestima, projectes propis, decisions, etc. |
Redacció de diaris i projectes individuals, llocs secrets, soledat, etc. Per exemple: Documents de Google Drive. |
INTERPERSONAL
Capacitat de percebre i comprendre a les altres
persones. Discernir i respondre adequadament als estats d’ànim, els
temperaments, les motivacions i els desitjos dels demés.
|
Transmeten idees a altres persones. |
Intercanviar idees amb els altres, dirigir, organitzar, relacionar-se, liderar, manipular, mediar, assistir a festes, etc. |
Aprenentatge cooperatiu, tutoria d’iguals, participació en activitats de la comunitat, etc. |
Jocs de taula, materials i vestuari pel teatre i la dramatització, jocs en grup, clubs, etc. Per exemple: Wii, Ninus i PDI. |
Quines aplicacions didàctiques i metodològiques tenen les PDI per als professors o per ensenyar als nens/es d'Educació Infantil?
Utilitzant
a l’ensenyament aquesta metodologia de les Intel·ligències Múltiples podrem destacar els punts forts
dels nostres alumnes, ja que aquest ens atenuaran els buits o les mancances;
ajudaran als alumnes a aprendre i desenvolupar-se mitjançant les interaccions
amb les activitats i amb casos del dia a dia; afavoriran les relacions amb els
seus iguals; utilitzaran materials, estratègies i activitats que serveixin per
a tots els nostres alumnes; fer més protagonistes als alumnes en el procés d’ensenyament-aprenentatge; fent que provoqui una part més activa en l’avaluació,
considerant l’avaluació i l’aprenentatge com un procés unificat, amb la
finalitat d’afavorir el desenvolupament de les habilitats del pensament i la
seva aplicació al currículum i a la vida real dels nostres alumnes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada